CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

.


ShoutMix chat widget

Welcome. Welcome

Watak ^^

-Nur Asyura Aziqah Mohd Adam. (Syura)
-Mohd Hazim Syafiqi b. Ikhwan. (Hazim)
-Qirana Elqira b. Iskandar (Qiqi/Qirana)
-Mia Marsyanda b. Mohd Fakhrul (Mimi/Mia)
-Farah Farisha b. Roslan (Fafa/Farah)
-Putri Dayang Syazwani b. Ismail (Wawa)
-Mohd Syazqir Azwan b. Helmi (Aqir)
-Ikhwar Arsyad b. Faizal (Iwar)
-Mohd Gadafi b. Hafizul (Dafi)
-Syarifah Alfina b. Amriz (Fina)

Friday, May 27, 2011

☆ Aishiteru~!

Bab 4: Cinta dan Benci hanya terpisah dengan satu garisan halus

Waktu berlalu seperti berlari, diantara waktu itu, terlakar kisah antara kita. Saat tersenyum dan saat berduka ianya semua, menjadi kenangan terindah.

“Qirana Elqira? Tolong bagi surat ni kat Syura”Kata Hazim. Qiqi kebingungan, “ouh,Ok” jawab Qiqi seraya meninggalkan Hazim sendiri.
Syura terpaku,’Hazim bagi surat untuk aku?urmm..’ Syura bermonolog sendiri.
“Cepatlah buka, nak tenok. Nak tenok” kata Mimi seakan-akan budak kecil yang meminta gula-gula dari kakaknya.
“Sabarlah” jawab Syura ringkas.

‘ Salam.. Syura,
Urm, Hazim da lama tau pasal feeling Syura, dan secara jujur, Hazim pun ada perasaan tu. Tapi, syura? Kita masih study, lpas study InsyaAllah ..
Jaga diri dan kesihatan tu, tunggu Hazim.
                                  <yg bnar, hazim>’

Syura terpaku, dia terdiam. Lantas, matanya tertumpu kepada Mimi yang kelihatan sedikit gugup.
“Ok.Ok.Ok. aku yang bagi Hazim kertas luahan perasaan kau hari tu.” Setamatnya bicara Mimi, Syura mengejarnya sekeliling kelas. Riuh rendah kelas jadinya.
Syura hanya berhenti mengejar Mimi apabila cikgu Fatihah masuk ke kelas. Mimi menceritakan perkara sebenar kepada Syura.
******************************************************

 Air mata Syura mengalir deras hari ini. Saat dia teringat kenangan itu, air matanya tidak tertahan lagi. Dia mula benci akan perkataan sayang. Dia tidak menyangka bahawa Hazim akan menghancurkan hatinya seperti ini. Hatinya hancur apabila Mimi, Wawa dan Qiqi memberitahunya bahawa Hazim sebenarnya sudah punya insan istimewa. Lebih menghancurkan hatinya, Hazim memberitahu Mimi bahawa dia beralih hati kerana Syura sudah berubah dengan tidak menegurnya dan membalas tegurannya dan menyangka bahawa Syura tidak menyayanginya seperti dulu lagi. Namun, andai saja Hazim tahu, dalam hati Syura Cuma ada ada Hazim. Syura tidak menegur Hazim bukan kerana Syura tidak menyayanginya, tapi, Syura sakit hati, dan entah kenapa dia tidak yakin pada Hazim. Apa yang Hazim fikirkan tentang Syura, adalah perkara yang sama Syura fikirkan tentang Hazim. Syura sebenarnya merasa perubahan dalam diri Hazim. Hazim sudah tidak seperti dulu, dan Syura juga terfikir bahawa Hazim sudah tidak menyayanginya seperti dulu lagi.
Hanya satu pesan Syura yang dia minta Mimi sampaikan kepada Hazim sebelum sekolah mengakhiri penggal pertamanya. Syura meminta Mimi mengucapkan ‘thanks’ kepada Hazim untuk semuanya. Kegembiraan dan Kesakitan yang Hazim berikan kepada Syura, juga untuk janji dan harapan palsu yang Hazim berikan kepada Syura. Bagi Syura, Hazim sama seperti lelaki-lelaki lain yang hanya tahu membuat janji namun tidak terfikir untuk memenuhinya.

‘Salam.. Syura, sowie =( .. Hazim harap, Syura mau jadi adik… Hazim, untuk kebaikan bersama. HARAP PAHAM. Hazim’

Kad kecil itu dibaca berulang kali. Air mata Syura jatuh bagai hujan. Dia sendiri tidak termampu untuk menghentikannya. Perasaannya kini tidak dapat  digambarkan. Perlahan, kad itu dilepaskan… air mata yang membasahi pipi diusap. Syura kemudian menghidupkan laptopnya. Ditaip olehnya perasaan yang terbuku, kenangan bersama Hazim ditaip dengan tekun. Air mata jatuh pada setiap taipan.
Andai saja Syura adalah sebuah computer, pasti akan dia ‘delete’ semua kengangan bersama Hazim. Namun Syura Cuma manusia biasa, dia tidak boleh melakukan itu. Yang mampu dia lakukan hanya berdiam diri.
Syura memasang radio, dengan harapan lagu-lagu di radio dapat menenangkan dirinya. Namun, pabila saat lagu “aishiteru” diputarkan. Hati Syura semakin terhiris. Dia lantas menutup radio tersebut, dan baring di katilnya.
Akhirnya Syura tertidur.

“Mohd Syazqir Azwan?”
“Yes? Nur Asyura Aziqah?, what can I do for you?” Syura tersenyum,
“nothing, just panggil-panggil, have you seen Qirana Elqira, Mia Marshanda, Farah Farisha and Putri Dayang Syazwani? Dorang datang tak kelas tambahan hari ni?” tanya Syura kepada rakan baiknya itu.
“No, tak ada pula.. Yang aku tahu, Qirana dan Mia ikut Qiam. Lagi dua orang tu aku tak pasti pulak.” Jawab Aqir.
“ouh, tak apalah. Jom masuk kelas.” Pelawa Syura.
Aqir menurut tanpa membantah. Dia sudah cukup kenal gadis di sebelahnya ini. Cukup 9 tahun mengenali Syura, Aqir sudah lali dengan perangai gila-gila Syura. Baginya, Syura adalah salah seorang rakan baiknya.
“Syura !!!!!” Langkah Syura dan Aqir terhenti. Terlihat Qirana dan Mia berlari kearah mereka.
“kau ok?” tanya Mia
“Aku ok Mimi.., kau dan Qiqi dari mana ni?” tanya Syura
“dari Qiam, nak masuk kelas. Jom” Jawab Qirana.
Langkah mereka berempat seiring masuk ke kelas.

Kriiinggggg~

“Fuh~ penat belajar, pergi kantin jom” Pelawa Putri
Syura di apit oleh rakan-rakan baiknya. Di kantin, Syura terlihat kelibat Hazim. Syura Cuma buat tidak tahu, dia berlagak biasa. Syura mau menunjukkan kepada Hazim yang dia tabah. Dia tidak mau menunjukkan kesedihannya kepada Hazim. Setelah selesai, mereka semua akan ke makmal untuk kelas seterusnya. Namun, untuk ke sana Syura terpaksa lalu di tepi Hazim. Syura membuat muka biasa dan lalu dengan senyap. Dia belum sedia untuk menegur jejaka itu.
“Syura? Kau masih sedihkan?” tanya Mia
“Taklah, aku ok” bohong Syura
“Syura, kau tak payahlah tipu kami. Kami tahu, senyum dan ketawa kau tadi di buat-buat. Nampak sangat Syu” kata Qirana
“Ya, aku memang tak dapat tipu korang. Aku memang masih sedih. Tapi, takpalah. Aku hormati keputusan dia. Walaupun ia menyakitkan” Kata SYura seraya berlalu pergi.
Qirana, Mia dan Wawa terdiam. Mereka sudah menduga, tawa dan senyuman Syura tadi memang di sengajakan. Syura berjalan di hadapan dengan wajah yang sugul. Qirana, Mia dan Wawa mendekati Syura.
“Syu? Relek lah.. Kumbang bukan seekor” kata Wawa.
“Ya, kumbang memang bukan seekor. Tapi, Cuma kumbang tu yang boleh buat bunga ni mengeluarkan lebih banyak madu.” Jawab Syura
“Huh? Tak faham.” Kata Mia, apa yang dikatakan Syura tadi betul-betul membingungkan.
“Maksud aku, Cuma dia yang boleh buat aku senyum selalu. Cuma dengan fikirkan dia, aku boleh senyum tanpa sebab. Cuma dia yang boleh buat aku tak tentu arah. Cuma dia yang boleh buat aku sakit hati tahap gaban dan buat sakit hati aku hilang dengan sekelip mata. Korang? Korang tau kan Aku sayang dia sangat-sangat” jawab Syura jujur.
“kami tau” kata Wawa layu.
“sudahlah, jangan cakap pasal ni lagi k? aku tau dia happy dengan girlfriend dia sekarang. Dia dah tak perlukan aku lagi. Well, aku rasa dia tak pernah perlukan aku.” Kata-kata Syura berakhir dengan setitis air matanya jatuh. Mia, Qirana dan Wawa hanya diam. Mereka tidak berani mengeluarkan suara di saat Syura sedih, takut tersalah cakap.

Penat di sekolah tidak menghalang Syura untuk online. Meskipun agak lewat sedikit, Syura online sekitar jam 10 dan saat itu, Mia, Qirana dan Wawa telah Offline. Terdetik di hati Syura untuk membuka ‘facebook’ Hazim, terlihat olehnya, gambar Hazim bersama seorang gadis dan Syura yakin gadis itu adalah kekasih Hazim. Syura terkedu, dia terdiam. Sepantas kilat, Syura menutup laptopnya. Tidak sanggup untuk melihat gambar itu lebih lama.
‘Dia bukan untuk aku’ hanya itu yang terlintas di fikiran Syura saat itu, sekali lagi air matanya jatuh di sebabkan seorang jejaka bernama Hazim. Sakit hati Syura tidak tergambar. Namun, dia tahu tiada hak untuk dia melarang mahupun marah tentang gambar itu, diantara dia dan Hazim tidak ada apa-apa. Itu hak Hazim. Di hati, Syura mendoakan kebahagiaan Hazim dengan kekasihnya, dia pasti Hazim sangat menyayangi kekasihnya dan begitu juga sebaliknya.
Malam itu, Syura menangis semahu-mahunya. Dia mahu malam itu menjadi malam terakhir dia menangis disebabkan oleh Hazim. Dia tidak mahu perkara ini mengganggu tumpuannya yang akan menghadapi PMR tahun ini. Dia tahu, dia tidak seharusnya jatuh hati kepada Hazim, lelaki yang punya ramai peminat seperti Hazim pasti mudah untuk berubah hati. Meskipun begitu, dia tidak menyesal pernah mengenali Hazim, baginya Hazim adalah salah satu daripada masa lalunya kini. Baginya, diantara dia dan Hazim Cuma kawan biasa tidak pernah lebih. Perasaan yang dia punya sekarang hanya mampu dipendam, tidak tahu pada siapa hendak diluahkan. Apatah lagi sekarang merupakan cuti penggal pertama, susah hendak berjumpa dengan rakan-rakannya.
Satu perkara yang bermain di fikiran Syura ialah, bagaimana dia akan berhadapan dengan Hazim ketika sekolah memulakan penggal ke-2 nya nanti?

*****************************************

Cinta mudah berubah bagi orang yang tidak terfikir untuk setia. Cinta tidak mahal, dan tidak pula murah. Membelinya bukanlah dengan duit, tapi dengan hati yang ikhlas mencintai. =)

‘Banyak cinta yang datang mendekat, ku menolak.. semua itu kerna ku cinta kau..’ bait-bait lirik lagu Kerna Ku Cinta Kau nyanyian Bunga Citra Lestari Syura amati.
 Andai Syura tahu Hazim akan berubah hati seperti ini, dia pasti tidak meletakkan harapan sebegini tinggi. Ada lelaki yang ingin menjadikan Syura sebagai kekasih, namun Syura tolak kerna Hazim. Ada juga lelaki yang cuba memikat Syura, tapi tidak dilayan. Kenapa? Kerana, Syura Cuma sayang Hazim seorang. Namun, Syura terpaksa mengalah, ini keputusan Hazim. Mungkin ini yang terbaik untuk Syura dan Hazim, atau sebenarnya terbaik untuk Hazim seorang. Syura dalam keadaan depresi, namun dia masih boleh bertahan.
“arrhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!” Syura menjerit semahunya. Dilepaskan perasaan yang terbuku di hati. Kampung halaman yang dirinduinya menjadi tempat dia melepaskan segalanya. Perasaannya hanya 40% tenteram. 60% masih menghantui Syura. Sukar baginya untuk menerima semua ini. Sabar, sabar dan sabar. Hanya itu yang mampu Syura lakukan sekarang. Mencari orang baru? Rasanya belum lagi, untuk melupakan seseorang yang pernah kita sayang bukan mudah. Apatah lagi orang itu selalu kita fikirkan.

“Hai Syura,”
“Hai abang. Dah lama sampai?” kata Syura seraya menyalam sepupunya,
“Tak adalah, baru-baru jugak. Syura? Apa khabar? Sihat?” kata Fakrizal Aizat.
“Alhamdulillah, macam biasa.” Kata Syura.
“Makin cantik adik abang seorang ni” Kata-kata Izat membuat Syura tersenyum, segan rasanya.
“Abang ni ada-ada jalah” kata Syura, seraya berlalu. Izat tersenyum. Selepas mengemas barangnya, Izat mengambil gitarnya lalu keluar dari bilik. Izat ternampak Syura di luar rumah sendirian. ‘Apa pula budak ni buat kat luar malam-malam ni?’ Izat bermonolog sendiri. Dia cuba mendekati Syura dengan perlahan,
“Walau raga kita terpisah jauh, namun hati kita selalu dekat, bila kau rindu pejamkan matamu, dan rasakan aku, kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh, terhapus ruang dan waktu, percayakan kesetiaan ini, akan tulus Aishiteru~” Izat menyanyikan lagu Aishiteru dengan penuh perasaan dengan harapan Syura menyukainya.
“abang?” perlahan Syura berkata-kata.
“Ya?” tanya Izat, mendengar suara Syura yang teresak-esak membuatkan Izat risau.
“Urm, jangan nyanyi lagu tu lagi boleh? Syura benci dengar lagu tu” kata Syura.
“kenapa? Boleh abang tahu?”
“Hazim,” jawab Syura, jujur.
“Siapa tu? Kenapa dengan dia? Dia sakitkan hati Syura?” bertalu-talu soalan diajuakn kepada Syura.
“Syura sakit hati dengan dia, Syura benci dia, Syura benci dengar lagu Aishiteru tu” kata Syura lantas mengalirkan air mata.
“Maaf, abang tak tahu”
“Its ok.”
“Syu? Ada benda abang nak cakap”
“Apa? Cakaplah.” Kata Syura seraya berpaling menghadap Izat.
“Tapi, sebelum tu..” kata-kata Izat berhenti. Dia mengusap wajah Syura. Air mata Syura di sapu. Syura terkedu.
“Ok, Syura?”
“Ya?”
“Abang… urm, Abang nak bawa Syura jalan-jalan esok boleh?” tanya Izat
“Boleh, pergi mana?” tanya Syura pula,
“Urm, abang dapat rasakan Syura tengah stress pasal something. So, esok abang nak bawa Syura jalan pergi satu tempat yang biasa abang pergi bila stress. Nak?” Kata Izat.
“Nak! Abang macam tau-tau ja kan?” kata Syura lantas tersenyum
“Hehe, ini abang Izat lah. Apa yang ada di otak Syura tu abang dah boleh agak.” Kata-kata Izat diakhiri dengan gelak tawa mereka berdua.

“Amboi, budak-budak ni.. Syura? Izat? Tak tidur lagi kenapa?” tanya Ibu Syura.
“Belum ngantuk Mama. Banyak cerita dengan abang Izat” jawab Syura.
“Mana-mana koranglah. Ingat jangan tidur lewat sangat, esokkan Izat nak bawa Syura jalan.” Spontan Ibu Syura berkata-kata.
“Ok” jawab Syura ringkas.
Apabila bayang Ibu Syura tidak kelihatan, Syura lantas mengalihkan pandangan.
“Macam mana mama tahu abang nak bawa Syura jalan esok?” tanya Syura
“awal-awal abang dah bagi tahu mama Syu.” Jawab Izat seraya menyanyikan lagu ‘Inilah Cinta’.
“amboi, tiba-tiba nyanyi lagu Akim ni.. Hujan nanti abang” kata Syura,
“haha, abang nyanyi sedaplah.. tak akan hujan, paling parah pun turun salji nanti. Haha,” seloroh Izat.
“Lagi parah, kalau salji sejuk.. mana tahan,” kata Syura
“erm, kalau sejuk.. abang bagi panaslah.”
“bagi panas macam mana?” soal Syura.
“Bagi panas, macam ni…” kata Izat lalu memicit hidung Syura.
“Abang ! sakitlah” adu Syura.
“Haha, rasa panas kan? Panas hati? Abang gurau je”kata Izat
“Ya, panas sangat .. “ kata Syura kemudian mengembungkan pipinya.
“Alaaa.. tuan puteri marah erk? Sorrylah, meh sini abang pujuk” kata-kata Izat membuat Syura tersenyum. Izat lantas mengambil gula-gula dari poketnya lalu menyuap Syura. ‘Comel’ fikir Izat.
“Tak sedap, abang tak pandai beli” kata Syura.
“Tak sedap? Buanglah” kata Izat pula.
“Tak apalah, membazir ja”
“eleh.. Padahal ..” Kata Izat
“oklah, abang? Syura pergi tidur dulu ya? Ngantuk sudah,
Assalamualaikum” Kata Syura
“Ok, selamat malam Tuan puteri..” jawab Izat.
Izat memerhatikan setiap langkah Syura. ‘Adui, comel betullah budak Syura ni. Manis pula tu. Kalau aku dapat, jangan harap aku lepaskan’ Izat bermonolog sendiri.

No comments:

Post a Comment