CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

.


ShoutMix chat widget

Welcome. Welcome

Watak ^^

-Nur Asyura Aziqah Mohd Adam. (Syura)
-Mohd Hazim Syafiqi b. Ikhwan. (Hazim)
-Qirana Elqira b. Iskandar (Qiqi/Qirana)
-Mia Marsyanda b. Mohd Fakhrul (Mimi/Mia)
-Farah Farisha b. Roslan (Fafa/Farah)
-Putri Dayang Syazwani b. Ismail (Wawa)
-Mohd Syazqir Azwan b. Helmi (Aqir)
-Ikhwar Arsyad b. Faizal (Iwar)
-Mohd Gadafi b. Hafizul (Dafi)
-Syarifah Alfina b. Amriz (Fina)

Sunday, March 27, 2011

☆ Aishiteru~!

☆ BaB 1 : Saya sayang awak. 
“Kring..Kring..” Bunyi lonceng mengejutkan Syura. Jam menunjukkan angka 5.30 pagi. Syura menggapai tualanya dan terus ke bilik air. Selesai mandi, dia memakai baju uniform pengawasnya lalu menunaikan solat subuh. Selesai melaksanakan tanggungjawabnya, gadis berusia 15 tahun ini segera mengapai begnya dan meluru ke bawah. Ibunya, Puan Zura sudah menunggu di luar. Syura mengambil kasutnya dan terus masuk kedalam perut kereta.
          Setibanya di sekolah, selepas menerima wang saku dan bersalaman dengan ibunya, dea pergi ke tempat lepak rakan-rakan sekelasnya. Biasanya mereka akan berkumpul di situ sementara menunggu perhimpunan harian bermula. Sedang seronok berbual dengan rakan baiknya Wawa, dari jauh Syura telah menangkap kelibat seorang jejaka. Hazim. Seorang jejaka yang tinggi, hitam manis, tampan, penyayang dan baik hati sudah cukup membuatkan Syura jatuh hati padanya. Meskipun begitu mereka hanya sekadar kawan dan tidak lebih.
          Setelah tamat perhimpunan pagi itu, Syura dan Qiqi salah seorang rakan baiknya,menjalankan tanggungjawab mereka sebagai seorang pengawas. Selepas itu, mereka berjalan beriringan ke kelas.
“Ra? Kau ada update blog tak baru-baru ni?” Kata Qiqi, gadis yang sememangnya gila IT a.k.a IT Addict !
“Ada, baru-baru la juga.. kenapa?” jawab Syura.
“takda apa-apa, saja ja tanya” ……….
          Sewaktu melalui papan kenyataan pengawas, terdetik di hati Syura untuk mengemaskan sedikit papan yang kelihatan sedikit kusam itu, almaklumlah biro papan kenyataan lah katakan.Qiqi memberi isyarat yang dia akan ke kelas dahulu. Tanpa banyak soal, Syura mengangguk.
          Selesai tugasnya, dia ingin segera naik ke kelas, tapi langkahnya terhenti seketika, apabila Hazim kini berada di depannya sambil tersenyum. Manis. Syura yang sebenarnya gelabah, cuba menyembunyikan perasaannya dengan membalas senyuman jejaka itu. Hazim berjalan selangkah lebih laju daripadanya. Namun, Hazim kemudian memperlahankan langkahnya, seoalah-olah memberi petanda kepada Syura untuk jalan bersama.
          Syura yang menyedari keadaan itu tersenyum. Mereka kemudian berjalan beriringan.
“Syura, Ok?” kata Hazim, rasanya ingin tercabut jantung Syura tapi ditahannya.
“Ya?Urm.. Ok.. Ini Syura lah mana pernah tak OK kan?” kata-kata Syura membuat Hazim tersenyum.
Perbualan mereka terhenti di situ, Syura ingin segera masuk kekelasnya. Begitu juga Hazim.
          Waktu PnP berjalan dengan lancar. Waktu rehat, antara waktu yang sangat ditunggu-tunggu oleh Syura. Kerana, pada waktu inilah dia dapat berjumpa dengan Hazim, lagipun mereka sekumpulan. Bertugas sentiasa bersama. Syura turun ke bawah, minggu ini mereka bertugas di kawasan pagar blok. Sambil bertugas, Syura mengemas papan kenyataan pengawas yang terletak berhampiran kawasan mereka bertugas.
“WEYH!!!!!!!” Dafi datang secara tiba-tiba sambil menjerit.
“Aaarrggghhhh!!!Gila! mau tercabut jantung aku!!” Jerit Syura akibat terlalu terkejut.
          Syura memukul bahu Dafi sebagai balasan. Tiba-tiba Hazim datang, kelihatan raut wajah Hazim yang awalnya gembira berubah menjadi sedikit masam selepas melihat aksi pukul memukul antara Syura dan Dafi. Cemburu? Mungkin. Setelah Dafi pergi, Syura ingin menyambung semula kerjanya. Hazim mendekati Syura. Syura yang menyedari keadaan itu, menjadi gemuruh. Namun menyembunyikan perasaannya dengan berpura-pura sibuk.
“Nur Asyura Aziqah Bt Mohd Adam?” Kata-kata Hazim membuatkan hati Syura berdegup kencang. Syura menoleh seraya menjawab,
“Yes? Mohd Hazim Syafiqi Bin Ikhwan?” kedua-dua mereka tersenyum.
Waktu rehat tamat, tiba masa masuk ke kelas. Secara tiba-tiba Syura dipanggil oleh Cikgu Aina,
“Syura, salah seorang murid cikgu telah terjumpa kasut ini. Cikgu rasa kasut ini sengaja disembunyikan oleh orang lain. Cikgu nak minta tolong kamu tolong serahkan kepada unit disiplin. Ya??
“Baik cikgu” jawab Syura.Ringkas.
Sambil berjalan, Syura teringat kisah diantara dia dan Hazim dulu. Hazim selalu membulinya, memanggilnya dengan nama yang tidak sesuai. Sehingga pernah sekali, Syura membaling kasut ke Hazim kerana memanggilnya dengan nama yang kurang enak. Nyaris-nyaris terkena. Nasib baiklah Hazim mengelak kalau tidak pasti sudah luka kepalanya.
Hazim hanya melihat Syura duduk di kerusi di hadapan bilik guru dengan muka yang kehairanan. Hazim cuba melambai-lambaikan tangannya di hadapan muka Syura, namun tiada respon.Hazim yakin Syura sedang mengelamun. Hazim kemudian mengambil tindakan drastic dengan berbisik di telinga Syura.
“Syura ? Ngayal erk?”
Syura yang sememangnya sedang menghayal itu , tersedar dari khayalannya dan sekali lagi menerima satu kejutan yang boleh menjatuhkan jantungnya. Lalu memukul Hazim menggunakan kasut yang diberikan oleh cikgu Aina tadi. Hazim mengadu kesakitan.
“Aduh! Sakitlah Ra”
“Maaf lah ! salah Hazim jugak, siapa suruh terkejutkan orang?”
“Lah, salahkan Hazim pulak?”
“Memang salah Hazim”  kata Syura sambil mengembungkan pipinya tanda protes.
“Alamak, babyface dah keluar” kata Hazim,
“Jangan buat babyface lama-lama tau, jdi hitam mcm Sathia baru tau, nak?”
“Hazim ni kan ! Ish! Suka kacau orang taw!!” kata Syura berulang kali, sambil memukul-mukul Hazim.
“Hahaha, orang main-main aja lah.. Habis Syura tu yang berkhayal, depan bilik guru lagi. Apa juga yang Syura Khayalkan tu sampai tak sedar Hazim datang?”
Syura seorang gadis yang agak  polos, dengan slumber dia menjawab.
“Orang bukan berkhayallah! Orang tengah ‘mengimbau kenangan silam tadi”
“Mengimbau kenangan silam?” Tanya Hazim
Dengan spontan Syura menjawab
“A’ah.. Teringat masa kita kawat kaki sama-sama dulu. Teringat masa Syura baling kasut kat Hazim. Rindu sangat masa tu. Kalau ingat balik, muka Hazim masa tu memang lucu, comel sangat. Itu yang buat Syura jatuh hati tu. Tau tak? Syura rindu sangat-sangat masa tu, masa Syura dekat dengan Hazim, Hazim baik sangat dengan Syura. Walaupun kadang-kadang menyakitkan hati tapi, itu yang buat Syura Jatuh cinta kat Hazim. ” Kata-kata Syura terhenti.
Hazim yang mendengar terkejut dengan bibit-bibit akhir kata-kata Syura tadi. Syura segera menutup mulutnya setelah tersedar akan keterlanjuran dia berkata-kata. Belum sempat Hazim bertanya, Syura lari meninggalkan Hazim terpinga-pinga sendiri.
Syura mengutuk dirinya sendiri ‘macam mana boleh terlepas tadi ? argh ! Bangang !’. Syura mempercepatkan langkahnya. Setibanya di kelas, dia terus ke tempat duduknya dan lalu menghempapkan mukanya ke meja. Qiqi, Wawa dan Fafa kehairanan. Mereka bermonolog sendiri. Qiqi yang sememangnya mengkhuatiri keadaan Syura bertanya.
“Syura? Hey ? Kau OK tak ni?”
“OK” Jawab Syura. Ringkas
“Kenapa ni ? macam ada masalah aja?” Kata Wawa, mengagak.
“yalah, biasanya kau ni happy manjang. Apsal sekarang muram pula? Tanya fafa.
“Weyh ? Aku terlepas tadi!” Kata Syura setelah sekian lama membisu.
“Terlepas apa?”
“Aku terlepas cakap dengan Hazim tadi.  Aku termengaku yang aku suka kat dia” Jawab Syura jujur.
“Apa??” Serentak kata itu keluar dari mulut rakan-rakan karibnya itu.
“Sabarlah Ra. Mungkin dah takdir, OK lah tu, sekurang-kurangnya kau tak payah nak sembunyikan perasaan kau kat dia lagi. Aku tengok dia tu pun macam suka kat kau.” Dengan segera Fafa mengiyakan kenyataan Wawa tadi.
“Apa kau cakap ni ? Hazim tak ada perasaan apa-apa la kat aku ! Tak mungkin ! Orang macam dia , aku rasa mesti dah ada girlfriend. Dah la ! Stop this nonsense” Syura cuba menidakkan kemungkinan. Namun, kata-kata Wawa tadi ada benarnya. Mungkin benar, sekurang-kurangnya dia tidak perlu menyembunyikan perasaannya lagi. Tapi, dia malu ! Malu untuk menghadap Hazim yang pastinya akan bertanya semula tentang kata-katanya pagi tadi. Dia buntu ! Bingung ! Mujur saja ada sahabat-sahabat yang menenangkannya. Kalau tidak, pastinya dia akan pengsan akibat depresi. Wajah hazim terbayang di fikirannya. Bagaimana dia akan berhadapan dengan Hazim nanti?
Fikirannya bercelaru. Dia kemudian bangun dari tempat duduknya.
“Nak pergi mana tu?” Tanya Fafa.
“Nak ke tandas. Kenapa ? nak ikut ?” Kata Syura berseloroh.
Syura berjalan sambil mengelamun. Perlahan. Lamunannya terhenti apabila dia terlanggar seseorang. Hazim! Jelas wajah bungkam Syura. Syura mengucapkan kata “Maaf” dan segera berlalu pergi. Hazim masih di situ, terpinga-pinga.
Sejak hari itu, Syura tidak lagi membalas teguran Hazim. Hazim mula menyedari perubahan sikap Syura apabila Syura tidak berkata apa-apa saat mereka bertemu. Pada waktu rehat, Hazim nekad untuk bertanya sendiri kepada Syura tentang perubahan drastic sikap gadis itu. Hazim menuruni anak tangga dengan pantas. Setibanya di sana, dia terlihat SYura sedang mengemas papan kenyataan seperti biasa. Hazim memberanikan diri menegur Syura.
“Nur Asyura Aziqah Bt Mohd Adam?” Syura diam.
“Syura Ok?” Lembut suara Hazim berkata-kata, namun hati Syura berkeras untuk tetap tidak membalas teguran jejaka itu.
“Urm, Syura ? Hazim ada buat salah apa-apa kat Syura?” Nada suara Hazim kedengaran lebih rendah berbanding tadi. Ingin saja Syura menjerit ‘Ada !’ dan sekiranya Hazim bertanya ‘Apa?’ dia akan menjawab ‘Hazim bersalah sebab buat Syura jadi macam ni. Hazim buat Syura sayangkan Hazim! Hazim jahat!’. Hampir saja Syura meluahkannya tapi keadaan sekeliling menghalang Syura berbuat demikian. Syura mengambil keputusan untuk tetap mendiamkan diri.
“Syura? Jawablah” kata Hazim seraya berdiri menghadap Syura sambil merenung kea rah matanya. Syura yang terkejut dengan aksi spontan Hazim itu terkedu seketika. Mata mereka bertaut tapi tidak lama. Syura berlari ke atas. Hazim terdiam, setiap langkah Syura diperhatikannya. Begitu juga dengan Syura, Meskipun berlari menaiki anak tangga itu, matanya masih merenung Hazim. Pelik. Anehnya Cinta~!

No comments:

Post a Comment